Anne Frank en Joseph Goebbels

In de theatervoorstelling ‘Anne en Goebbels – Een confrontatie’ staan dagboekfragmenten van Anne Frank en Josph Goebbels centraal, afgewisseld met historische geluids- en filmfragmenten. Voor het onderwijs zijn er schoolmatinees, begeleid met lesmateriaal.‘Anne en Goebbels – een confrontatie’ is onverwacht en spannend theater. De Joodse Anne Frank en de Nazi-propagandist Joseph Goebbels spreken aan de hand van hun dagboeknotities uit dezelfde tijd hun verwachtingen over de toekomst uit, maar met totaal verschillende uitgangspunten. Ze spreken beiden dezelfde God aan en smeken om verandering. Goebbels verlangt zeer intens naar de vernietiging van een onbekende, anonieme ‘ander’. Anne Frank heeft niemand ooit iets aangedaan en verlangt naar haar vrijheid. Hoe de angst en de intolerantie er ook uit zien, ze zijn van alle tijden.

Deze toneelbewerking toont twee vensters op de buitenwereld. Joseph Goebbels is de rechterhand van Hitler. Anne Frank zit in 1942 ondergedoken in Het Achterhuis aan de Prinsengracht. Anne is op zoek naar de waarheid in het leven, terwijl Goebbels een gemanipuleerde werkelijkheid creëert. Aan de hand van de inhoud van beide dagboeken wordt een theatraal beeld geschetst van angst, hoop en verlangen tegenover de drijfveren om een verwerpelijk ideaal te bereiken.

© Stichting De Confrontatie

Voortgezet onderwijs
De voorstellingen staan gepland van 12 februari t/m 12 juni 2010. In de speellijst komt u al diverse schoolmatinees tegen, maar het is ook nog mogelijk om een schoolmatinee af te spreken als het gezelschap in de buurt is.

Ter voorbereiding op een klassikaal bezoek aan de theatervoorstelling is lesmateriaal beschikbaar, afgestemd op leerlingen van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (4 vmbo-t, 4-5 havo en 4-5-6 vwo).

Er worden drie lessen aangeboden ter voorbereiding op het theaterbezoek en twee verwerkingslessen.

Les 1: Voorbereidingsles: Anne Frank en Joseph Goebbels
Na een korte quiz en kennismaking met filmbeelden van Anne Frank en Joseph Goebbels, lezen leerlingen fragmenten uit de dagboeken, zoals deze opgenomen zijn in het scenario. Zij plaatsen die fragmenten in de historische context en starten de voorbereiding van een eigen korte theatrale presentatie, een filmpje of een voordracht in groepjes.

Les 2: Voorbereidingsles: In de huid van…
In deze les presenteren de leerlingen hun eigen scène of filmpje en vergelijken ze het perspectief van Goebbels en Anne Frank op de Kristallnacht (dader en slachtoffer). Ook bereiden ze zich voor een huiswerkopdracht, waarin ze aan de hand van dagboekteksten van Goebbels analyseren hoe vijandsbeelden met woorden in gang worden gezet (het bijbehorende werkblad draagt de sprekende titel: ‘Propaganda van de haat’). Ze betrekken daarin ook de reactie van Anne Frank.

Les 3: Voorbereidingsles: Beïnvloeding toen. En nu?
In deze les wordt het verleden met het heden verbonden. Aan de hand van de bespreking van de huiswerkopdrachten en de leestekst van Merel Polat (de actrice die Anne speelt), verdiepen de leerlingen zich in hedendaagse vormen van uitsluiting. De leerlingen bereiden zich ook voor op de theatervoorstelling aan de hand van kijkopdrachten die ze mee krijgen.

Een van de historische foto's die op de website worden aangeboden (onder de button 'Beeld') - © Stichting De Confrontatie

Les 4: Verwerkingsles: Terugblik op de voorstelling
In deze les wisselen leerlingen in kleine groepjes hun persoonlijke kijkervaringen uit. Vervolgens gaat de les verder in op actuele vormen van beeldvorming met behulp van testjes en filmpjes over dit onderwerp. Ze bereiden zich tenslotte voor op hun eindopdracht: een filmpje, powerpoint of affiche waarin ze negatieve beeldvorming over een groep een positieve wending geven.

Les 5: Verwerkingsles: Beeldvorming. Mijn idee!
In deze les presenteren de leerlingen hun eindopdracht, bepalen ze hun grens in manipulaties en blikken ze terug op de vijf lessen.

Oordeel
‘Anne en Goebbels – een confrontatie’ is een spannende theatervoorstelling die volwassenen én jongeren aan het denken zal zetten. Het bijbehorende lesmateriaal biedt een breed scala aan historische en actuele invalshoeken met interessante werkvormen en een goede afwisseling van klassikale, groeps- en individuele activiteiten. Het is echter de vraag of leerlingen zo blij zullen zijn met het vele huiswerk dat ze op krijgen. Het lijkt er een beetje op dat de auteurs veel meer materiaal hadden dan ze in vijf lessen kwijt konden, maar toch niets wilden weglaten.
Het lesmateriaal is mooi vormgegeven en makkelijk te vinden, maar je moet wel veel stappen zetten om alles te downloaden: een docentenhandleiding (33 pag), 10 aparte werkbladen (elk tussen de 1 en 3 pagina’s), een tijdlijn, een begrippenlijst, achtergrondinformatie over Goebbels en de nazi-propaganda en zes fragmenten uit het scenario. Dat zijn 15 aparte downloads! Waarom niet al het leerlingenmateriaal in één pdf-bestand of desnoods in één samengepakt zip-bestand?
Maar los daarvan: ‘Anne en Goebbels – een confrontatie’ is als theatervoorstelling en als lesmateriaal zeer de moeite waard. Namens Historiën kan ik zeggen: Gaat allen kijken!

© Stichting De Confrontatie

Zie voor meer informatie: http://www.annegoebbels.nl
Speellijst: http://www.annegoebbels.nl/html/speellijst.html
Download docentenhandleiding (pdf): http://www.annegoebbels.nl/werkbladen/ag_docenten.pdf
Download leerlingenmateriaal (14 pdf’s): http://www.annegoebbels.nl/html/educatie_leerlingen.html

Trailer:

Geef een reactie

Schrijf je in voor TOEN!