Evers: “Van Agt is onjuridisch”

EversEnige tijd terug is het boek Een schreeuw om Recht van oud-premier en CDA-coryfee Dries Van Agt uitgekomen. Het boek gaat over het Israëlisch-Palestijns conflict en is bepaald niet mals voor Israël. Volgens rabbijn Evers is die kritiek onjuist en onjuridisch. Een interview.

Evers

Rabbijn Evers. Bron: eigen collectie

Oud-minister-president Dries Van Agt is van mening dat Israël het Palestijnse volk groot onrecht aandoet. Het land zou internationaal-rechtelijk gezien vele wetten schenden. De mening van Van Agt is niet onomstreden. Hoewel de orthodoxe rabbijn Raphael Evers net als Van Agt de CDA-beginselen in grote lijnen onderschrijft, vindt hij de kritiek van de oud-premier op Israël onterecht. Volgens Evers is de visie die oud minister van Justitie, Meester Dries van Agt, op het conflict heeft zelfs onjuridisch te noemen. De rabbijn vindt dat de oud-premier de zaak eenzijdig bekijkt en niet kritisch genoeg is op Hamas en het geweld dat de Palestijnen plegen. Een interview met Rabbijn Evers, woordvoerder van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK).    

U bent naast rabbijn ook nog rector van het Nederlands Israëlitisch Seminarium en lid van het Europese Rabbinale gerechtshof. Tevens bent u de spreekbuis van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK). Is, wat die laatste functie betreft, bewustmaking van de Joodse en Nederlandse bevolking uw voornaamste taak?
Rabbijn Evers: “Absoluut. Dat is mijn core-business. Ik heb als rabbijn van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) een voorlichtend-educatieve taak.”

AgtWat vindt u van de opvattingen van oud-premier Dries Van Agt over Israël?
Rabbijn Evers: “Wat Van Agt zegt over Israël is bezijden de waarheid. Hij trekt partij voor de underdog en vergeet bij het argumenteren het gelijk en de waarheid. Van Agt beschuldigt Israël, maar vergeet Fatah en Hamas in de beklaagdenbank te zetten, terwijl die partijen Israël op verbaal, sociaal en militair vlak agressief benaderen. Israël is in eerste instantie niet agressief en treft daarom geen blaam. Het neemt steeds het voortouw bij onderhandelingen, maar wordt toch steeds opnieuw veroordeeld. Onterecht volgens mij.”
“Tijdens de Molukse kapingen en gijzelingen in de jaren ’70 was Van Agt als minister van Justitie zelf ook zonder genade voor terroristen. Toen heeft hij bijna alle kapers laten neerknallen. Hij kan het Israël dus niet kwalijk nemen dat het hetzelfde doet met Palestijnen die ons grondgebied schenden. Israël bevindt zich immers niet in veilige omstandigheden.

“Dat komt doordat er nog steeds geen toenadering is tussen beide partijen. Hamas erkent het bestaan van Israël nog steeds niet. Ze doen wel of ze willen onderhandelen, maar ondertussen regelen ze je begrafenis. Er worden vanuit Gaza eindeloos veel raketten op Israël afgevuurd. Ik ben in het gebied (Sderot) geweest dat doorlopend gebombardeerd wordt door Hamas. Dat is vreselijk om te zien.”

BalkenendeSpreekt u wel eens over het Israëlisch-Palestijnse conflict met Premier Balkenende of Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen? Luisteren ze naar uw argumenten?
Rabbijn Evers: “Ja, ik spreek hen af en toe. Ze staan positief tegenover mijn ideeën. Net als Israël strijdt ook Nederland tegen terrorisme. Nederlandse militairen zitten nu in Uruzgan. Ik begrijp dat de Nederlandse overheid wil voorkomen dat Islamitische terroristen verder oprukken. Westerse landen willen niet dat er horden extremisten vanuit Pakistan deze kant opkomen.”
“Tegelijkertijd vind ik het verblijf van Nederlandse militairen in Afghanistan ook wel wat vergezocht omdat Afghanistan bepaald niet naast de deur ligt en de gevolgen ook niet altijd even zichtbaar zijn. Dat is een nuancering die ik er bij wil maken.”

Van Agt zegt dat de bezetting van Palestijns gebied door Israël internationaal-rechtelijk gezien ontoelaatbaar is?  Wat vindt u daarvan?
Rabbijn Evers: “Van Agt zou als jurist beter moeten weten. Juridisch en feitelijk gezien is er geen sprake van een bezetting van de Westelijk Jordaanoever door Israël. De Westbank bestaat uit de gebieden Judea en Samaria. Judea betekent letterlijk: Jodenland. Al eeuwenlang heeft het Joodse volk daar Bijbelse claims op. Voor 1967 had nog nooit iemand van het Palestijnse volk gehoord. De Palestijnen hebben historisch, sociaal en juridisch dus geen rechten op het gebied.”
“Van 1950 tot 1967 was  Jordanië de niet-legitieme bezetter van Judea en Samaria. In 1967 kwam daar een einde aan waarna Jordanië vervolgens in 1988 haar soevereine claims op het gebied heeft laten vallen. Daardoor werd de Westbank een ‘unallocated territory’ en verviel het daarmee aan degene die het had geannexeerd: Israël dus. Volgens advocaat Geert-Jan Knoops zit het internationaal rechtelijk zo in elkaar. Wat Van Agt zegt is dus onrechtvaardig en onjuridisch.”

Wat is volgens u de primaire reden dat Israël de Muur bouwt? Veel mensen, waaronder Van Agt, zijn er fel tegen gekant. Denkt u dat dit bouwwerk Israël meer of juist minder veiligheid zal bieden in de toekomst?
Muur HekRabbijn Evers: “Het woord Muur is verkeerd. Voor het grootste deel bestaat de afrastering uit een hek. Dat hek heeft al veel terrorisme tegengehouden en zal dat in de toekomst opnieuw doen.”
“het Internationaal Gerechtshof (ICJ) en de Verenigde Naties hebben de bouw van het hek veroordeeld omdat ze geen rekening houden met Joodse belangen. Dat komt mede doordat er in het ICJ meer Arabieren zitten dan Joden. Er zitten veel rechters in uit dictatoriale regimes als Jordanië, Somalië en Marokko. Daardoor hebben Arabieren er de meerderheid ten opzichte van de Joden. Het is een politiek orgaan.”

Hek Muur“Aan die selectiviteit van de VN heeft Israël ook de meeste veroordelingen te danken. Laatst was er een tentoonstelling van de VN. Dat ging ook weer allemaal over het leed van de Palestijnen, terwijl de Joden vergeten werden.”
“De dreiging met een boycot tegen Israël is een ander voorbeeld van die selectiviteit. Ik vind die handelsbelemmering abject. Het roept Duitse associaties op vind ik. Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog had men het ook over: ‘Kauft Nicht bei Juden’.” 
   
Ziet u op korte termijn iets van een vredesproces of  ‘Roadmap to Peace’ komen?
Rabbijn Evers: “Dat is heel ver weg. De Arabische landen zijn niet coöperatief. Het gaat om allemaal dictatoriale regimes die als speelgoed fungeren in handen van hun machthebbers.”

ObamaDenkt u dat de Amerikaanse president Barack Obama daar invloed op kan hebben? Kan hij het vredesproces misschien vlot trekken? 
Rabbijn Evers: “daar is weinig kans op vrees ik. Er zijn te veel interne problemen in het Midden-Oosten. Ik denk dat Obama zijn handen in een wespennest heeft gestoken.”

Ziet u wat in een twee-staten oplossing?
Rabbijn Evers: “Theoretisch gezien is dat de beste oplossing. Je kunt de Palestijnse bevolking dan laten stemmen over hetgeen het wil. Wij Joden zijn voor vreedzame co-existentie. Maar helaas is de tijd er nog niet rijp voor. Er is geen fundament voor en bovendien wordt er nog steeds getwist over gebieden.”
“ Gaza wordt bestuurd door Hamas. Dat is volgens de Europese Unie officieel een terroristische organisatie. Het is levensgevaarlijk om daarmee te onderhandelen. Vroeg of laat gaan ze immers toch ageren tegen Israël. Dan willen ze ons land toch gaan Islamiseren.”
“ Dat is ook zo bij de Christenen die altijd aan kerstening hebben gedaan. Joden doen dat niet. Een Joodse staat is voor ons genoeg. Joden hebben geen zendings- of missiedrang. We willen onze levensstijl niet aan anderen opleggen.”
“We weten uit de geschiedenis hoe het voelt om onderdrukt te worden door Moslims en Christenen en om tweederangsburgers te zijn. Het is moeilijk om afhankelijk te zijn van andermans goede bedoelingen. Daarbij moet wel gezegd worden dat het leven voor Joden onder moslim-bewind wel minder erg was dan onder Christen-bewind. De Christelijke pogroms waren gruwelijker.”

Zuid-AfrikaZiet u ooit een soort Zuid-Afrikaanse ‘oplossing’ komen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict? Eén staat waarin twee volken dus samenleven. Lijkt u dat iets? 
Rabbijn Evers: “Op zich zou het goed zijn. Ik ben daar niet tegen. Ik wil best met Palestijnen samenleven, maar voorlopig zie ik het niet zitten. Daarvoor is immers vreedzame co-existentie nodig. Waar een wil is, is een weg wordt vaak gezegd. Maar als er geen wil is, is er ook geen weg ! Het kan gewoon nog niet.”

“Aan Israël ligt het volgens mij niet. Israël wil wel samenwerken met de Palestijnen. Overal in Israël waar Palestijnen en Joden samenwonen staan bijvoorbeeld alle plaatsnamen aangegeven in drie talen: Hebreeuws, Arabisch en Engels. In de Palestijnse gebieden staat het er maar in één of hooguit twee talen op (Engels/Arabisch). Dat is de Arabische mentaliteit. Waarom wordt Israël dan steeds op de korrel genomen?”

“En de Arabische cultuur is een cultuur dan de onze. Een democratisch proces bestaat niet in de Arabische wereld. Nederlandse politici als Marcel Van Dam en Dries Van Agt vergeten dat. Van Agt gaat niet op dat soort argumenten in.”

“De Arabische staten zijn ook niet behulpzaam bij de oplossing van het probleem. Ze zijn niet integerder dan hun Palestijnse bloedbroeders. De vluchtelingenproblematiek van de Palestijnen wordt door hen expres in stand gehouden, enkel en alleen om Israël te kunnen veroordelen. Veel van die zogenaamde Palestijnse vluchtelingenkampen zijn immers tegenwoordig gewone woonwijken geworden met stenen huizen. Je ziet er geen tenten of houten barakken. Ze lijken totaal niet op vluchtelingenkampen.”

BelgieZiet u ooit nog een Belgische ‘oplossing’ ontstaan voor Israël en Palestina? Een soort federale staat dus, waarbij beide volken een grote mate van zelfstandigheid hebben?
Rabbijn Evers: “Daarvoor geldt het zelfde antwoord als op de vorige vraag. Het zou moeten kunnen, maar voorlopig lukt dat nog niet.”
 
Regelmatig hoor je in de media spreken over Palestijns terrorisme. Soms wordt echter ook beweerd dat Israël staatsterrorisme pleegt. Bijvoorbeeld door Palestijnse dorpen en steden te bombarderen.  Hoe ziet u dat?
Rabbijn Evers: “Dat is natuurlijk maar hoe je er tegen aan kijkt of hoe je het labelt. Volgens mij kan Israël het zich niet veroorloven om een terrorist te zijn, maar tegenstanders zullen dat wellicht anders beoordelen. In mijn visie beschermt Israël zich slechts tegen aanvallen van buitenaf. Schiphol beschermt zich toch ook tegen terrorisme? Israël doet dat net zo. Volgens mij is er dus geen sprake van staatsterrorisme.”

Wat is de toekomst van de Christelijke Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en Gaza?
Rabbijn Evers: “Die ziet er slecht uit. In  1948 was 15 % van de Palestijnen Christelijk. Nu nog maar 1,5 %. Ze zijn vaak gedwongen moeten vertrekken. Christelijk land wordt door Moslims ingenomen en Christelijke scholen moeten zich aan Islamitische regels houden.”
“Er zijn in Gaza laatst op een christelijke begraafplaats lijken opgegraven. Grafschennis dus. Dat tekent de situatie. Christenen komen echter niet voor elkaar op. Oud-kardinaal Simonis heeft eens gezegd dat er geen internationale solidariteit is onder de Christenen. Dat klopt denk ik wel.”   

Wordt u ooit bedreigd omdat u zich zo inzet voor Israël?
Rabbijn Evers: “Nee, over het algemeen niet. Ik stel me er ook niet zo aan bloot. Ik woon in Amsterdam en kom daar voornamelijk in goede buurten waar zoiets meestal niet gebeurt.”
“In het verleden is het wel voorgekomen, maar niet vaak. Een tijdje geleden werd ik bedreigd door een Arabisch uitziende man die me op de Apollolaan in Amsterdam in het Duits uitschold. Het raakte me wel, maar niet diep. Ik weet wat ik moet verwachten.”

Neturei KartaWat vindt u eigenlijk van de Joodse Neturei Karta beweging? Ze zien de Holocaust bijvoorbeeld als een straf van G^d voor het oprichten van een Joodse staat door de Zionisten voordat de Messias het zal doen.
Rabbijn Evers: “De leden van Neturei Karta willen niet in een seculiere staat wonen  Daarom is hun beweging gekant tegen de hedendaagse staat Israël. Ik vind de Neturei Karta-beweging nogal orthodox. Ze zijn wat mij betreft iets te rechtlijnig. Ik vind hun gedachten dan ook  niet geweldig.”

In de Volkskrant van 13 november 2009 stond een interview met de Joodse historicus Shlomo Sand. Daarin beweerde hij dat het Joodse volk eigenlijk niet bestaat. Het Joodse ras zou geen “natie-ras” zijn met een gemeenschappelijke oorsprong maar een mengsel van groepen die zich gedurende de historie hebben bekeerd tot de Joodse religie. Wat vindt u daar van?
Rabbijn Evers: “Dat is volslagen onzin. Als er ergens bewijzen voor zijn dan is het wel voor het bestaan van het Joodse volk. De Joods-Romeinse geschiedschrijver Flavius Josephus schreef er in de eerste eeuw na Christus al over. Ook in de Talmoed en de Bijbel wordt het Joodse volk beschreven. Josephus beschrijft zelfs dat er een Joodse tempel heeft gestaan in Jeruzalem. In Nederland kun je ook niet ontkennen dat er ooit Batavieren hebben gewoond en Hunebedden zijn gebouwd.”

Gaat u binnenkort weer naar Israël?
Rabbijn Evers: “Ja, binnenkort vertrek ik weer voor overleg met andere Rabbijnen. Ik ga dan ook familieleden bezoeken. Een paar kinderen van me wonen er.”

Bronnen:

http://www.nik.nl

http://www.niseminarium.nl/

Lees ook:

Van Agt: ‘Gaza is een gevangenis’

De trukendoos van Dries van Agt

Geef een reactie

Schrijf je in voor TOEN!