History in concert

De eerste editie van History in concert was een prettige mengelmoes van gesprekken, muziekoptredens en musea die zich op een aantrekkelijke manier presenteerden.

De bezoekers van twee concerten in TivoliVredenburg verlieten dinsdag 16 oktober gezamenlijk het gebouw op weg naar huis. De muziekliefhebbers die onder meer Saxon hadden zien optreden en de bezoekers van History in concert waren door kledingkeuze gemakkelijk van elkaar te onderscheiden.

Canon van de geschiedenis

Waar in de Kleine Zaal alleen hardrock had geklonken, waren in de Grote Zaal uitersten als hiphop en opera te horen. Wat de artiesten van Zwart Licht en de Nationale Opera Studio, Blaudzun, Ellen ten Damme en Linde Schöne samenbracht, was dat hun optreden was verbonden aan de vensters van de geschiedeniscanon.

Canonnetwerk

De avond was een initiatief van het Canonnetwerk, een groot -en groeiend- aantal musea dat in de opstelling een of meerdere canonvensters verbeeldt. Verschillende van deze musea presenteerden zich in de foyer en enkele conservatoren en voorwerpen uit de collectie kwamen voorbij in de films die ieder optreden inleidde.

Persoonlijke betrokkenheid

Matthijs van Nieuwkerk was de gastheer die de artiesten interviewde over hun betrokkenheid met het onderwerp. Persoonlijke betrokkenheid en een goede voorbereiding kenmerkten de gesprekken met Zwart Licht (over Slavernij) en Blaudzun (over Nederlands-Indië), terwijl Herman Pleij slechts met moeite door Van Nieuwkerk was af te remmen in zijn verhaal over de hoogdravende opera die in 1832 over Willem van Oranje is geschreven.

Ten Damme en Schöne brachten hun pleidooi voor meer vrouwen in de lijst beduidend minder glansrijk onder woorden dan minister Van Engelshoven, die ondanks het afscheid van haar collega Alexander Pechtold eerder die avond, bij Van Nieuwkerk op de bank plaatsnam. Hun optreden, tevens het einde van het programma, was overigens in orde.

History meets music

Vermelding verdient zeker openingsact Leo Blokhuis. De muziekkenner hield een hoorcollege over de invloed van muziek op de Val van de Muur in Berlijn in 1989. Oostduitse punkbands, David Bowie en Bruce Springsteen speelden hierin een rol voordat David Hasselhoff met I’ve been looking for freedom zijn immense invloed op de wereldgeschiedenis claimde. Wat mij betreft zou Blokhuis met een serie aan presentaties een prachtig avondvullend programma in elkaar kunnen zetten onder het motto ‘history meets music’.

Muzikaal was Blaudzun verreweg het hoogtepunt. De twee nummers die hij speelde met een krontjongorkest gaven het gevoel dat je echt bij een concert was. Het geheel had namelijk vooral de sfeer van een praatprogramma. Dat de bezoekers dat geen enkel bezwaar vonden, bleek uit de commentaren die ik bij het naar buitengaan hoorde. Hardrockers en historici hadden beide een goede avond gehad.

Voor een sfeerimpressie vind je hier en hier foto’s van History in concert.

History in Concert

TivoliVredenburg Utrecht, 16 oktober 2018

Leon Mijderwijk

Leon Mijderwijk (1975) studeerde voor Leraar Geschiedenis 2e graads aan de HU en deeltijd Geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Zijn aandacht gaat uit naar de vroege middeleeuwen, in het bijzonder van Engeland. Hij schreef artikelen en recensies voor Westerheem, Archeologie Magazine, So British & Irish, Muntkoerier en Filatelie. Leon is redactiemedewerker van het Detectormagazine en Historiën-redacteur. Hij onderhoudt contact met diverse uitgeverijen, archeologen en historici.

More Posts

Historiën Twitter
Schrijf je in voor TOEN!