Holland in de wereld

Holland in de wereld, de wereld in Holland is een themanummer van Holland, historisch tijdschrift.

 

Met 144 pagina’s is het een volwaardige bundel. In de elf bijdragen is gestreefd om “te laten zien dat lokale geschiedenis groter is dan de regio of plaats waarin deze geschiedenis zich afspeelt”; “dat het lokale en wereldwijde verbonden kunnen worden.”

Natuurlijk komt deze kosmopolitische gedachte in het ene artikel beter naar voren dan in het andere. Een aantal bijdragen zijn het vermelden zeker waard.

Hits uit Holland

Historicus Jeroen Duindam gaat in op vergelijkend historisch onderzoek. Het kan volgens hem “een brug slaan tussen lokale en globale dimensies”, met als grootste winst dat het nationale perspectief niet langer ‘heilig’ is. Een bewijs voor het nut van grenzeloos onderzoeken is “de productieve rol van buitenstaanders als revisonisten”, alhoewel Duindam terecht opmerkt dat hier wel beperkingen aanzitten.

‘Hits uit Holland’ is een overzicht van Hollandse popmuziek rond 1970 in internationaal perspectief. De conclusie is kort maar krachtig: ”Angelsaksische popmuziek was van grote invloed op de nederpop. Omgekeerd was dat niet het geval.” “De grote buitenlandse hits van Hollandse groepen bleven toch voor incidenten.”

Ik hou van Holland

Tim Toornvliet schrijft op heldere wijze over ‘Inburgeren in anderhalf uur?, Waarom de televisie van Holland houdt’. Holland is daar vooral een commercieel merk; “de herkomst en inhoud van de programma’s is daarbij ondergeschikt aan de potentie voor hoge kijkcijfers”. Schoolvoorbeeld is natuurlijk Ik hou van Holland van Linda de Mol, die het zelf verwoordt als ‘opfriscursus’ om de basiskennis over Nederland op te halen. Het schetst “een beeld van wie ‘wij’ als Nederlanders zijn en wat er allemaal van ‘ons’ is”. Linda de Mol zal zeker beseffen dat dit een eenzijdig beeld is, of al die miljoenen kijkers dat ook doen, is verre van zeker. Toornvliet merkt terecht op dat juist veel Nederlanders zich niet in de neergezette identiteit zullen herkennen.

Bij ‘Hits uit Holland’, maar ook bij het artikel ‘Van ‘vélocipèdeeren’ naar fietsen, kun je je wel afvragen of dit nu typisch Hollandse of Nederlandse ontwikkelingen zijn. Dit bewijst dat al te strenge grenzen geen eer doen aan de geschiedenis; de redactie is geslaagd in de opzet.

Holland in de wereld, de wereld in Holland
themanummer Holland historisch tijdschrift
Matthias van Rossum e.a. red.

(Hilversum 2011)
ISBN 978-90-70403-61-4, € 15,-
144 blz, ingenaaid, geïllustreerd (kleur)
Uitgeverij Verloren

[bol_product_links block_id=”bol_5931cf8820fc2_selected-products” products=”1001004011653538″ name=”holland in de wereld” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FF9C38″ border_color=”D21C00″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Leon Mijderwijk

Leon Mijderwijk (1975) studeerde voor Leraar Geschiedenis 2e graads aan de HU en deeltijd Geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Zijn aandacht gaat uit naar de vroege middeleeuwen, in het bijzonder van Engeland. Hij schreef artikelen en recensies voor Westerheem, Archeologie Magazine, So British & Irish, Muntkoerier en Filatelie. Leon is redactiemedewerker van het Detectormagazine en Historiën-redacteur. Hij onderhoudt contact met diverse uitgeverijen, archeologen en historici.

More Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor TOEN!