Legendarische schip Titanic herleeft met remake in 2018

De Titanic krijgt een remake in 2018. Nee, we hoeven niet naar de bioscoop te rennen voor een nieuwe film met Leo en Kate. De Australische miljardair Clive Palmer wil het legendarische schip uit 1912 opnieuw bouwen. Oude tijden zullen herleven op een replica die de naam Titanic II draagt. Het schip zal net als haar voorganger beschikken over een gigantisch trappenhuis, diverse zwembaden, Turkse baden en een squashbaan.

Idee van multimiljardair

In eerste instantie zou de Titanic II dit jaar al uitvaren. Miljardair en brein achter het project Clive Palmer maakte onlangs echter bekend dat het bouwproject langer gaat duren. De nieuwe streefdatum is 2018. Palmer ontwerp het schip samen met de scheepvaartrederij Blue Star Line Australië. Ook het Finse scheepvaartbedrijf Deltamarin ltd. werkt mee aan de bouw van de nieuwe Titanic.

Clive Palmer, de miljardair die de Titanic II wil bouwen (bron: Wikimedia)

Clive Palmer, de miljardair die de Titanic II wil bouwen (bron: Wikimedia)

Replica in een modern jasje

Op dit moment worden de kosten voor het bouwen van de Titanic II op 500 miljoen dollar geschat. Een gigantisch duur bouwproject waar veel bij komt kijken. Zo weegt het schip maar liefst 56000 ton, een stuk zwaarder dan haar gedoemde voorganger. Wel is de lengte van de Titanic II met 269 meter hetzelfde als de versie uit 1912. De veiligheidsmaatregelen zijn uiteraard ook een stuk beter dan honderd jaar geleden. Zoals elk modern schip heeft de Titanic II moderne veiligheidsprocedures, satellieten, digitale navigatie en radarsystemen. Ohja: en uiteraard meer reddingsboten, mocht het weer misgaan.

Super de luxe

Ook qua luxe doet de replica niet onder voor de oude Titanic. Het gigantische schip biedt onderdak aan 2400 passagiers en 900 crewleden. Passagiers zullen verblijven in een van luxe hutten en aan boord bevinden zich voorzieningen als zwembaden, bibliotheken en restaurants van hoge kwaliteit. De ticketprijzen zijn nog niet bekend. Deze zullen variëren per klasse. De Blue Star Line heeft al bekend gemaakt dat het hoogste ticket waarschijnlijk 928.000 dollar kost. De trailer voor de Titanic II ziet er in elk geval schitterend uit:

Idee voor replica Titanic

Clive Palmer is overigens niet de eerste multimiljonair die de Titanic wil herbouwen. Al in 1988 verspreidde een Zuid-Afrikaanse multimiljonair genaamd Sarel Gous het idee van een Titanic-replica. De ondernemer publiceerde onder andere een artikel in het tijdschrift Popular Mechanics. In het stuk werd vooral ingegaan op de technische haalbaarheid van een replica. Uiteindelijk liep het project vanwege zeer hoge kosten op niets uit. De kosten zouden namelijk dubbel zo worden als een gewoon cruiseship. Multimiljonair Sarel Gous kreeg de financiering van het schip zodoende niet voor elkaar.

De noodlottige reis van de Titanic

Het is overigens niet verrassend dat de bouw van de Titanic II meer tijd in beslag neemt dan verwacht. De realisatie van het eerste schip duurde ook een jaar of vijf. In 1907 ontstonden de eerste plannen voor de Titanic toen Bruce Ismay, directeur van de White Star Line, lunchte met William James Pirrie. Laatstgenoemde was de directeur van scheepswerf Harland and Wolff. Uiteindelijk werd op zijn scheepswerf in Belfast in 1909 begonnen met de bouw van de Titanic.

Op woensdag 10 april 1912 begon het schip vanuit Southampton aan haar noodlottige reis. De bestemming New York werd door een aanvaring met een ijsberg nooit bereikt. In de nacht van 14 op 15 april zonk het ‘onzinkbare schip’ naar de diepten van de Atlantische Oceaan. Er vielen ruim 1500 doden te betreuren. De meeste slachtoffers waren afkomstig uit de derde klas. Slechts 25 procent van hen overleefde de ramp.

Hopelijk kent de nieuwe reis van de Titanic een betere afloop. De route van schip is in elk geval anders. Ditmaal is Jiangsu in China de vertrekhaven. Vanaf daar vaart de Titanic II naar Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten.

'Der Untergang der Titanic' door Willy Stöwer (1912) (bron: Wikimedia)

‘Der Untergang der Titanic’ door Willy Stöwer (1912) (bron: Wikimedia)

Bronnen

  • D. Uria. “Titanic II’s maiden voyage pushed back to 2018”, UPI, 12-02-2016.
  • M. Graham. “Titanic II launch pushed back to 2018”, Young Herald, 15-02-2016
  • R. Dawn. “Titanic II! Replica of doomed ship to set sail in 2018”, CNBC Today, 11-02-2016
  • Denise Parengkuan

    Denise Parengkuan (1991) studeerde Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en Internationale Betrekkingen in Historisch Perspectief aan de Universiteit Utrecht. Ze is gespecialiseerd in Amerikaanse en internationale geschiedenis. Daarnaast heeft ze sinds kort haar eigen tekstbureau 'Talent voor Teksten'. Voor vragen/opmerkingen kunt u haar altijd bereiken op info@talentvoorteksten.com.

    More Posts - Website

    Historiën Twitter
    Schrijf je in voor TOEN!