Verkeer in het Groene Hart

Verkeer en vervoer is het onderwerp van deel 16 van De kleine geschiedenis van het Groene Hart. Jan van Es vertelt over transport over water, de weg en spoor.


Logisch om met verkeer over water te beginnen. Dit is en kenmerkend voor het Groene Hart en tot in de twintigste eeuw de voornaamste vorm van transport. Ook het beeld van stad en dorp werd door het water beheerst: talloze bruggen en bruggetjes en aangemeerde boten.

Limes

Hoewel de Romeinen al een echte weg aanlegden, de limes, waren de meeste wegen toch meer paden “die in natte seizoenen alleen voor lopende doorbijters toegankelijk bleken.” “Pas met de komst van gemotoriseerd wegverkeer werd het noodzakelijk om wegen te verbeteren en om nieuwe wegen aan te leggen.”

Hogesnelheidslijn

Ook met de aanleg van spoorlijnen werd aanvankelijk geen haast gemaakt. Het spoor tussen Rotterdam en Utrecht was de eerste lijn. Hoe langzaam de aanleg van het spoor ook verliep; de trein betekende het einde van de traditionele transportmiddelen trekschuit en postkoets. De aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) is het nieuwste spoor door het Groene Hart, overigens zonder halteplaats.

De kleine geschiedenis van het Groene Hart

Deel 16: Verkeer en vervoer

Jan van Es
ISBN 978-90-400-2121-3, € 6,95
Uitgeverij Waanders

Leon Mijderwijk

Leon Mijderwijk (1975) studeerde voor Leraar Geschiedenis 2e graads aan de HU en deeltijd Geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Zijn aandacht gaat uit naar de vroege middeleeuwen, in het bijzonder van Engeland. Hij schreef artikelen en recensies voor Westerheem, Archeologie Magazine, So British & Irish, Muntkoerier en Filatelie. Leon is redactiemedewerker van het Detectormagazine en Historiën-redacteur. Hij onderhoudt contact met diverse uitgeverijen, archeologen en historici.

More Posts

Geef een reactie